2014. szeptember 19., péntek

Siker vs érték

Hasznos információ-e avagy gyalázatos manipuláció a népszerűségi lista? Legtöbben ezt a könyvet vásárolták meg, legtöbben ezt a filmet nézték meg az elmúlt héten harsogják. Ha egy könyvet kellene venned, vagy egy filmet kellene megnézned, melyik lenne az?
Ma már a listák hitelességében alig ha kell kételkedni. Amit közölnek, az makacs (üzleti) tény. Mégis, ez a gyakorlat rossz, kártékony. A népszerűségi lista valamilyen értékbeli sorrendet sugall, pedig dehogy az. Üzleti sikerességi sorrendet közöl, de egyben még nagyobb előnyhöz juttatja azokat, amelyek már szereztek előnyt.
Elgondolkoztam a feladványon, mint játékelméleti feladványon. Lehetséges-e olyan megoldás, amellyel objektíven határozhatnánk meg a szubjektíven érzett értéket? Az, hogy egy könyv jó-e, értékes-e – számomra, csak általam eldönthető kérdés. A népszerűségi index számomra egyszerűen érdektelen. Jó, de azt nem tehetem meg, hogy elolvasom az összes megjelenő könyvet azért, hogy megtaláljam a legjobbat. Mégis kellene egy segítség. Mi lehetne az?
Némi gondolkodás után a következő megoldás körvonalazódott fejemben: valahol lehetőséget kellene biztosítani, hogy a feladatra – önkéntesen – vállalkozó hivatásos és amatőr kritikusok („próbaolvasók”) regisztráljanak. Minden kiadónak lehetősége lenne, hogy néhány (minél több) véletlenül kiválasztott próbaolvasónak kikölcsönzi az újdonságát, a próbaolvasók pedig azt elolvassák és értékelik. Ilyen egyszerű lenne – a megoldás (játékelméleti) alapja. A gyakorlati kivitelezést pedig több körben, ha tetszik, a végtelenségig lehetne csiszolni.



* * *

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése