2014. szeptember 13., szombat

Szombat esti láz, négyezer éve

Érdekes megfigyelnünk, hogyan gyógyították a görögök azokat a pszichológiai eseteket, amelyekben mi sokszor gyógyszert vagy pszichoterápiát használunk. Szerintük a különböző félelmi állapotokat hatásosan gyógyította, ha az illető dionüszoszi orgiákon, olyan órákig tartó közös táncolásokon vett részt, amelytől az illető eksztázisba került, és esetenként összeesett a kimerültségtől. Később bevezették a koribantikus táncot, amely egyaránt volt diagnosztikus és katartikus eszköz.

Amennyire ez ma rekonstruálható, a beteg először olyan, különböző jellegű zenéket hallgatott, amelyek mind egy-egy isten személyiségét fejezték ki. Így amikor látták, hogy mely zenére reagál a beteg, azt is megállapíthatták, hogy megszállásáért mely isten volt felelős. Ezután nem csupán katartikus tánc következett, hanem a tánc végén engesztelő szertartásokat és odaillő áldozatokat is végeztek. Mindez hozzásegített a beteg egy olyan feloldozásához, amely kétségtelenül hozzájárult gyógyulásához.
Ilyen dolgok mind a mai napig történnek. Tavaly Brazíliában különböző macumba táncokat láthattam. Az ilyen jellegű táncot Rióban macumbának, Bahián pedig candomblénak hívják, melyek a nyugat-afrikai törzsi rítusok brazil adaptációi. Rendkívül szegény négerek űzik ezeket, akik igen nehéz életkörülmények közepette, hatalmas frusztráció alatt élnek, amelytől szombat éjjelente szabadulnak meg. Nem rúgnak be, ennél sokkal jobb módszert ismernek: napnyugtától másnap napkeltéig táncolnak.
Merem állítani, hogy e szombat éjszakai táncok terápiás hatása megfelel legalább hat hónap pszichoanalitikus kezelésnek, amely alkalmanként tetejébe ötven dollárba kerül. Ráadásul a görögök ezt rendszeresen űzték, amit így tulajdonképpen nyugodtan görög típusú csoportterápiának is nevezhetünk.

Aldous Huxley: Előadások az emberről



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése