2025. július 12., szombat

Bonyolult a helyzetünk, de…

 

„Gyakran egész nap nem ettem, s egész éjszaka nem aludtam, hogy gondolkozzak. Nem használt. Tanulni jobb.” – emlékezett vissza Kung Fu-Ce.

Mindig is csodáltam ezt a rövid vallomást, mert felsejlik benne az az emberi szellem, vagy egyszerűbben mondva, az ember eszménye. Az ember, aki tud gondolkodni, akar gondolkodni, gondolkodik is. Semmi kényelmetlenséget, áldozatot nem sajnálva a gondolkodásért. És aki egyben ésszerű, alázatos és képes a tanulást, azaz mások, az elődök gondolkodásának időtálló eredményeit a maga gondolkodása fölé helyezni.

És csakugyan, a tanulás minden tudás, minden új gondolkodás stabil és termékeny alapja. „Tanulni, tanulni, tanulni!” – ahogy Lenin buzdított.

Ám, lám, ez a jószándékú (bár rengeteg gúnyolódás céltáblájaként szolgáló) jelszó is akaratlanul provokálja a szent kételkedést. Nem hiba-e a tanulás végletes magasztalása?

Rájöttem, hogy az emberi szellem számára egy ragyogóbb eszmény a gondolkodás és a tanulás dialektikus harmóniája: gondolkodni és tanulni, tanulni és gondolkodni, és egyre inkább tanulva gondolkodni és gondolkodva tanulni, gondolkodva (másképpen: kritikusan és önkritikusan) gondolkodni és tanulva tanulni (hiszen a tanulás művészet). És így tovább, vég nélkül összefonva a kettőt.

Közben maga az élet súgta meg: mit ér a sok gondolkodás és tanulás, ha nem cselekszünk? Egy percig sem hittem, hogy Kung valami köldöknéző bölcs remete lett volna, ellenkezőleg, ő a történelem egyik legaktívabb embere, de ha már az emberi szellem eszményét kívánjuk megragadni, és másoknak is bemutatni teljességében, a „képletből” nem hiányozhat a cselekvés.

Itt pedig – megint – az élet biztosít számunkra egy fantasztikus „csavart”: a cselekedet hamar bizonyul a legjobb tanítómesternek és gondolatébresztőnek.

Fontos és figyelemre méltó, hogy az emberi szellem egyik meghatározó sajátossága a jobbra törekvés. Mindig a jobb megoldást, ha egy mód van rá, a legjobb megoldást keressük. Ezért tért át Kung a gondolkodásról a tanulásra. Ezért választanánk a kettő dialektikus harmóniáját, ezért hozzuk be a képbe (képletbe) a cselekvést is.

A legjobb és csak a legjobb kell nekünk, ezt a célt kergetjük szüntelenül.

És szüntelenül hibázunk.

A hiba, ez a rongyos számkivetett a hercegek (gondolkodás, tanulás, cselekvés) társaságában…

A hiba minden ember megunt, bosszantó, néha már-már rettegett napi „élménye”. Az élet folyton döntések elé állít, mi lázasan gondolkodunk, tanulmányozunk kezelési útmutatókat, gyakran feltett kérdéseket, weben elérhető véleményeket, cselekszünk… és hamar rájövünk a végén elkövetett hibánkra. Triviális és sorsfordító döntéseknél egyaránt tudunk hibázni.

A hibákról szinte minden filozófus, prédikátor, de talán minden hibázó ember is mondott már valamit, többnyire biztatót (tévedni emberi dolog, csak az nem hibázik, aki nem dolgozik). Maga a nagy Kung arra figyelmeztet, hogy ha hibáztunk és nem javítjuk a hibát (vagy például eltussoljuk, elbagatellizáljuk, másra kenjük), akkor követjük el „az igazi hibát”. Mások arra teszik a hangsúlyt, hogy ez az „igazi hiba” akkor következik be, ha másodszor is elkövetjük ugyanazt a hibát. Ezt hallva, eszembe jut a zseniális Epheszoszi Hérakleitosz, a dialektikus harmónia apostolának bölcsessége: „Senki sem lép kétszer ugyanabba a folyóba, mert az már nem ugyanaz a folyó, és ő sem ugyanaz az ember.”

Drámai tévedés (hiba) maximalista elvárásokkal, túlzott önbizalommal gondolkodni, tanulni, cselekedni, hibákat kerülgetni és javítani.

Tudnunk kell, hogy semmi nem lehet hibátlan létezésünkben, sem a gondolkodásunk, sem a tanulásunk, sem a cselekvésünk, sem a hibakezelésünk. Ahogy nincs abszolút igazság, így „királyi út” sincs a holnap felé.

Annál inkább fontos: hinni abban, hogy holnap a gondolkodásunk is, a tanulásunk is, a cselekvésünk is, a hibakezelésünk is jobb lehet. Ha akarjuk.

Akard, és bátran higgy a magában hívő ember erejében.

 

 


* * *