2018. április 11., szerda

Én soha 1.


Fáj-e meghalni? – ez volt egy felkapott magyar szerző egyik, bizonyára igen sikeres könyvének a címe. Könyvtárnyi az irodalma ebben a viszonylag kis kötetben tárgyalt kérdésnek. Teljesen érthető, hiszen ez a téma mindenkit érdekel. Éppen a napokban kezembe akadt egy fölöttébb okos, emberséges könyv egy francia tudóstól, zen-szerzetestől, aki hosszú élete végén, halála előtt egy évvel publikálta azt. Címe: Miért születünk, és abban csak egy fejezet szól a halálról, azt a kérdést feltéve, hogy „Kell-e félnünk a haláltól?”
Sok bölcs gondolatot olvastam benne, újra és még mélyebben elgondolkoztatott.
A halál misztériuma engem is érdekelt, többször belekezdtem elemzésébe, de sokat számít, hogy az ember milyen és mennyi élettapasztalattal rendelkezik. Ez pedig magától értetődően összefügg az ember életkorával. Mégsem ez a döntő. Gondoljunk például az ember vallásos meggyőződésére, világnézeteire. Mindenesetre nem kis meglepetéssel vettem észre, hogy most sokkal „bensőségesebb” módon, és ezért sokkal értelmesebben tudtam eltöprengeni a témán.
De nézzük meg legelőször, egyáltalán értelmes kérdés-e az, hogy „fáj-e meghalni?” Annyiban egyértelműen nem, hogy sajnálatos tény: rengeteg eset van, amikor igenis fáj a halál, amikor az életünk utolsó másodpercei, órái, egyesek számára hónapjai-évei a poklot idézik. Igaz, ezek mind a betegségek és a balesetek szörnyű esetei, de hát ezek a halál szorgos szövetségesei, stricijei. Igen, a másik oldalon van a „sima” halál, az öregkori végelgyengülés, amely jogosan lehetne a halál eszménye, az amire vágyunk (mármint amikor választani kellene a halál típusát), az, amire „jogunk” lenne. És bizonyos értelemben csak erről a fajta halálról kellene értekezni. A baleseteket, betegségeket igazán tehetnénk zárójelbe, azok megoldását szakemberekre bízva. Mellékesen: érdekes lenne tudni, hogyan oszlanak a különböző halálesetek a fenti típusok szerint.
Sajnos, így tisztázva is a helyzetet, nyitva marad a kérdés: fáj-e meghalni? Bizonyára mindenki rendelkezik olyan személyes vagy irodalmi (beleértve film) élményekkel, amikor egy idős ember csendesen és békésen, szinte derűsen hal meg. Sőt, a legutolsó pillanat még a tragédiák közepette is valamiféle elengedésbe, békébe torkollik. Ugyanakkor vannak megfigyelések, amelyek mást sugallnak. Volt egy idős barátom, orvos. Feleségéről mesélt nekem az utolsó napjairól, haláláról. Szinte állandóan mellette volt, de egyszer kiment a konyhába teát főzni, és akkor hallott egy erős, mély sikolyfélét. Berohant a szobába, és látja, hogy az öreg doktor meghalt. Ahogy mondják: kiadta a lelkét. Úgy tűnik, hogy lelkünknek ez a visszaadása mégis egy fájdalmas művelet, olyan, mintha ki kellene tépni magunkból valamit. Egy fog kihúzása is meg tud izzasztani minket, hát a lelkünk kitépése! A foghúzás annyiban talán jó példa, mert azt tapasztalhattuk mindnyájan, néha nagyon nehéz, néha nagyon könnyű megválni egy fogtól, lett légyen az tej- vagy vasfog. Lehet, hogy a lélekvisszaadás idejének is el kell jönnie? Ha túl korán akarjuk visszaadni, az fáj, ha eljött az ideje, már semennyire? Igen hihetően hangzik. És talán a lélek „túlhordása” sem jó, ugyanúgy, mint ahogy a túlontúl elrohadt fogat is lehetetlen egészben kihúzni, mehetünk a szájsebészetre…
De ki tudná megmondani nekünk, hogy mikor van a „tökéletes” idő a távozásra? Úgy tűnik, nem könnyű megérezni és megragadni. Végül is ez a kimúlás egyáltalán nem egy tudatos folyamat…
Mégis, a lényeg (kissé morbid módon úgy is mondhatjuk: a jó hír) az, hogy van olyan pillanat, amikor fájdalom nélkül, békében lehet meghalni…
Csakhogy… Igen, csakhogy a dolog nem olyan egyszerű. A fele sem tréfa… Hiszen meghalunk! És ez, hogy a fenébe ne fájjon? Neked, aki meghalsz? (Bocsánat, inkább így mondtam, mint az, hogy „nekem, aki meghalok”. Hát ki fogja folytatni ezt az eszmefuttatást, ha találnék meghalni?)



* * *