Nem
csigázom az érdeklődést bevezető gondolatokkal, megfigyelések, elemzések stb.
ismertetésével. Egyből kimondom: a civilizáció legnagyobb tévedése a matematika
oktatása.
Persze, lehetne most elvitatkozni olyanokon, hogy civilizáció nyomairól
régóta beszélhetünk, az iskolai matematikaoktatás a modern kor vívmánya,
amelyre akár büszkék is lehetnénk.
Én úgy látom a helyzetet, hogy a matematikatanítás valóban az egyik
legfontosabb pillére a modern iskolának, köztiszteletnek örvend, pedagógiai
fejlődést is tud felmutatni, mégis összességében egy nagy csődöt leplez el.
Mi a gondom? Miről beszélek?
Úgy vélem, a jelenlegi matematikaoktatás mesterembereket készít fel, de
talán leginkább kereskedőket. Akinek jól kell tudniuk számolni, összeadni,
kivonni, szorozni és osztani. Fontos a számla pontossága. És fontos a
megrendelt munka pontos elvégzése. Minden szakmai kompetenciához egy jó adag
számtan és mértan ismeret szükségeltetik. Ennyi. Kész is vagyunk.
Közben nem mindenki lesz kereskedő vagy mester, azok többsége pedig meg is
utálja kellően a matematikát egy életre. Ennyi. Ezzel is készen vagyunk. Nagy
előnyei vannak ennek a helyzetnek.
De mi is ez a helyzet?
A helyzet az, hogy az emberek nagy, nagyon nagy része intelligencia
dolgában koldusszegény. Mondhatjuk: nem képes gondolkozni, a gondolkodás
értelmében. Bajlódik, sőt, gyakran agresszíven támad silány sztereotípiákkal. Kritikátlan,
vagy még gyakrabban kritikátlanul kritikus, hőbörgő, bajban van saját
igényeinek, érdekeinek felismerésével és képviseletével. Elszomorító, méltatlan
látvány.
Ezzel szemben okos emberekre lenne szükség. Intelligens emberekre. Szinte
mindenki megfelelő mentális képességekkel születik, de utána minden összefog a
gondolkodás csodája ellen. Hát igen, a mesternek inasra, a gyárosnak melósra, a
kereskedőnek csicskára, a királynak katonára, a papnak hívőre, a politikusnak
szavazóra van szüksége. És ezek ne is legyenek lángelmék, de még kritikai
kritikusok sem.
Értjük, a civilizáció csődjének alapos oka, a fent az egyik oldalon
felsoroltak szempontjából haszna van.
A társadalom, jövőnk mást akar: okos intelligens embereket.
E célból a legfontosabb és a legsürgetőbb feladatunk az lenne, hogy a
matematikaoktatásról váltsunk gondolkodásoktatásra. A matematika továbbra is
jelen lenne, mert a matematika a legjobb homokozó a gondolkodás számára, sőt,
később atombomba is lesz az intelligens ember kezében, de kis zsenge korban,
amikor a magzat lávájából képződik a személyiség, minden erőnket a gondolkodás,
az élő természetes intelligencia kibontakoztatására kellene koncentrálni.
*
* *
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése