Hasznos
információ-e avagy gyalázatos manipuláció a népszerűségi lista? Legtöbben ezt a
könyvet vásárolták meg, legtöbben ezt a filmet nézték meg az elmúlt héten
harsogják. Ha egy könyvet kellene venned, vagy egy filmet kellene megnézned,
melyik lenne az?
Ma már a listák hitelességében alig ha kell kételkedni. Amit közölnek, az makacs
(üzleti) tény. Mégis, ez a gyakorlat rossz, kártékony. A népszerűségi lista
valamilyen értékbeli sorrendet sugall, pedig dehogy az. Üzleti sikerességi sorrendet
közöl, de egyben még nagyobb előnyhöz juttatja azokat, amelyek már szereztek
előnyt.
Elgondolkoztam a feladványon, mint játékelméleti feladványon. Lehetséges-e
olyan megoldás, amellyel objektíven határozhatnánk meg a szubjektíven érzett
értéket? Az, hogy egy könyv jó-e, értékes-e – számomra, csak általam eldönthető
kérdés. A népszerűségi index számomra egyszerűen érdektelen. Jó, de azt nem
tehetem meg, hogy elolvasom az összes megjelenő könyvet azért, hogy megtaláljam
a legjobbat. Mégis kellene egy segítség. Mi lehetne az?
Némi gondolkodás után a következő megoldás körvonalazódott fejemben: valahol
lehetőséget kellene biztosítani, hogy a feladatra – önkéntesen – vállalkozó hivatásos
és amatőr kritikusok („próbaolvasók”) regisztráljanak. Minden kiadónak
lehetősége lenne, hogy néhány (minél több) véletlenül kiválasztott
próbaolvasónak kikölcsönzi az újdonságát, a próbaolvasók pedig azt elolvassák
és értékelik. Ilyen egyszerű lenne – a megoldás (játékelméleti) alapja. A
gyakorlati kivitelezést pedig több körben, ha tetszik, a végtelenségig lehetne
csiszolni.
* * *