2016. március 17., csütörtök

PR, mint Personal Rank

A kifutó nemzedékek embere PR-t látva a rossz mellékízű „kommunikációs kapcsolatokra” gondol, a befutó nemzedékek széles körében már a PageRank ugrik be. A fogalmat és a kapcsolódó algoritmust a Google-atyák honosították a weboldalak minősítésére. Úgy is lehet mondani, hogy ez az érték kellően „objektív”, maga a – nem feltétlenül vonzó – meztelen igazság
A fogalmat, vagy valami nagyon hasonlót az emberi (állati, egyre megy) csoportdinamikával foglalkozó tudományok: pszichológia, szociológia, szcientometria régóta vizsgálják. De ez egy másik történet. Amely legfeljebb irigykedhet a netes PR elegáns gátlástalansága miatt. Ezt talán csak az idézettségi index súrolja alúl…
És mit ér egy ember? Mennyi a te PR-ed (olvasd: personal rank, személyes rang)?
„Már csak ez hiányzik, hogy a rangomat is megmérjék!” – gondolod. Nyugodt lehetsz. Az – valahol – meg van mérve. Csak nem ilyen preciózus algoritmussal, mint a Google-é. De hogy is lehetne – akár csak elképzelni – egy hasonló „objektív” és „kvantitatív” eljárást, lévén minket nem linkek kötnek össze, mint a weboldalakat? Nos, szerintem lenne egy egyszerű és releváns, igaz meglehetősen hipotetikus mód. Rangodat az döntené el, hogy hány és milyen rangú emberek hívnának vissza telefonon. Mondjuk, feltárcsázod az emberi minisztert: „Halló! A miniszter úr? Ja, a titkárnője,,, Én, keziccsókolom, Kis Barna vagyok. Mi, nincs bent a miniszter úr? Kérnék szépen egy visszahívást…” És most várunk. Ha csodák csodája, 24 órán belül nem kapsz visszahívást, pontot sem kapsz, a rangod egyelőre 0. Persze, ha a Pápa visszahív, egyből 7-es leszel… És így tovább.
Érdekes eljátszani a gondolattal, vajon kinek lenne ma Magyarországnak a legnagyobb PR-ja, és egyáltalán, hány embernek lenne 4-nél nagyobb rangja (ha a rendszer világméretűre van kalibrálva)?
Még izgalmasabb vizsgálati terület lenne a társadalmi terep feltérképezése, a társadalmi mechanizmusok és jelesül a politika működésének nyomon követése, a társadalmi mozgások tartalékainak felmérése. Van egy munkahipotézisem: egy új társadalmi aktor (cégbirodalom, párt, mozgalom, média stb.) alapításához legalább egy 10-20 fős csapat kell, amelynek az átlagos rangja megközelíti az országos csúcsot…
Vagyis várjunk inkább a Megváltóra? Avagy Godot-ra?




* * *