Minden,
ami kapcsolatos a metróval, hálás vitatéma a mindenkori ellenzék és a
mindenkori hatalom között. És alaposan ki van használva.
Közben a kocsik szorgosan száguldanak az alagutakban, naponta majdnem
egymillió utast szállítva.
Hát ez az: száguldanak, néha pedig az az érzésem, hogy repülnek.
Pontosabban a 3. vonal özönvíz előtti szovjet szerelvényei, különösen egyes
szakaszokon. Például a Ferenciek tere és Nagyvárad tér között.
Mivel gyakran utazom a metrón, feltűnt, hogy ezen a szakaszon mintha a
kocsivezetők megbolondulnának, teljes sebességre kapcsolnak. Sokszor gondoltam
már: megtudakolom a BKV-nál, vajon mérik-e, rögzítik-e folyamatosan a kocsik
sebességét, és mit mutatnak az objektív mérések? Kétségtelenül, az új francia
kocsik simábban suhannak. Lehet, hogy emiatt nem is érezzük annyira
sebességüket. Nekem mégis az a tippem, hogy az említett szakaszon a 3. metró
kocsijai tartják a rekordot.
Ami azért is érdekes, mert ezek valóban matuzsálemek, és mindenféle rosszat
mondtak már el róluk is, a 3. vonal pályaállapotáról… Már évekkel ezelőtt akut
életveszéllyel riogatott az ellenzék. Nehéz elképzelni, hogy most a
kocsivezetők az ellenzék beépített kamikázéjai lennének. Csak arra tudok
gondolni, hogy egyszerűen azon a nyílegyenes szakaszon, ezekben a strapabíró megbízható
kocsikban nem tudnak ellenállni a sebesség mámorának.
Szegény kocsik meg repülnek és szolgálnak. (Nem annyira) csendesen, és
bizony megbízhatóan. Harag, sértettség nélkül. Lépten-nyomon megszólják,
gúnyolják a mai nagyhangúak. A gazdáik levertek róluk, átfestettek mindent, ami
identitásuk jele, hiszen a mai fiatalok megrontásához vezet őshazájuk
rövidítése…
Butaság, egyetértek… Mik nem jutnak az ember fejébe az alagútban repülve. De
mindjárt kijutunk a napfényre.
*
* *